Friday 12 June 2015

KEMBIRIKAN ATAU MANDULKAN KUCING UNTUK TUJUAN MENGAWAL JUMLAH KUCING

Aku memang peminat kucing.....tp bukanlah kucing yang baka mahal. Aku cme bela kucing2 yang aku kutip di pasar atas dasar rasa kesian aku terhadap mereka. Aku juga mengambil kucing yang  di berikan oleh mereka2 yang menghadapi masalah untuk menjaga kucing mereka. Sekarang aku mempunyai 20 ekor kucing semuanya...kalau ikut kan hati memang aku nak bela lagi tapi keadaan tak mengizinkan aku berbuat demikian.





Semua kucing2 aku 2 aku dah mandulkan supaya mereka tak beranak....bukan aku zalim tapi aku nak kawal  bilangan kucing ni agar aku mampu membela dan memberi mereka makan.Sekarang seekor kucing betina memerlukan Rm140.00 dan jantan Rm 120 untuk di mandulkan.Prosedur dia ringkas.... pilih veterinar yang anda ingin lakukan prosedur tersebut....biasanya kucing akan di boardingkan di klinik tersebut 1 ke 2 hari bergantung kepada keadaan kucing tersebut.









Dulu aku pernah hantar kucing aku ke klinik haiwan kerajaan untuk di mandulkan....boleh tahan jugak service mereka...tapi sejak berpindah ke rumah baru aku x sempat nak hantar kucing ke klinik kerajaan sebab jauh daripada rumah.











Bila aku ke pasar dan melihat kucing2 terbiar di sana aku rse sedih yang teramat sangat tapi apakan daya aku tak mampu mengambil dan membela mereka semuanya.Aku sarankan jika anda membela kucing2 eloklah kucing ini di mandulakn sebab kalau x di mandulkan jumlahnya akan bertambah dan apabila ini berlaku kucing ini akan berakhir di pasar lagipun jumlah orang yang nak membelanya kurang...jadi kcing2 ini akan terbiar dan mati samada di pasar2 atau di belakang2 bangunan. KESIAN MEREKA










No comments:

Post a Comment